مقدمه :
کمیته های بیمارستانی بازوهای مشورتی و تصمیم گیری رئیس و مدیر بیمارستان هستند و به عنوان اتاق فکر بیمارستان محسوب می شوند . کمیته ها محور فعالیت بیمارستان می باشند کمیته ها بازتاب فعالیت های بیمارستان به شمار می روند .
هدف از تشکیل کمیته های بیمارستانی :
کمیته های بیمارستانی جهت تحقق اهداف بیمارستان و کمک به برنامه ریزی ، سازماندهی و هماهنگی فعالیت های بیمارستانی و ایجاد زمینه مشارکت فعال همه پرسنل ، در توالی زمانی مشخص با اعضاء ، آئین نامه و شرح وظایف مشخص می گردد .
وظایف کمیته های بیمارستانی:
1-تعیین خط مشی و زمینه های عملکرد بیمارستان برای تحقق اهداف بر اساس موازین و رهنمودهای وزارت متبوع و دانشگاه
2- طراحی برنامه ریزی اجرایی جهت تحقق اهداف مزبور
3-شناسایی مشکلات و معضلات در عملکرد بیمارستان و راه یابی جهت حل آنها
4- تلاش مستمر در جهت افزایش کیفیت و بهبود عملکرد بیمارستان و رضایت گیرندگان خدمت
5- پیشنهاد اعضا در ترکیب زیرکمیته های بیمارستانی بر اساس موازین و رهنمودهای وزارت متبوع و دانشگاه و دستورالعمل احرازی و ارزشیابی
6- پیگیری روند ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی و ارزشیابی منظم و مستمر درونی بیمارستان
استانداردهای مشترک کمیته های بیمارستانی
- کمیته های فوق در فواصل زمانی منظم تشکیل جلسه دهند وحداقل 5صورتجلسه متوالی و اخیردر فواصل زمانی منظم نزد
دبیر کمیته و واحد بهبود کیفیت بیمارستان موجود باشد.
- دبیر کمیته باید لیستی از اعضای هر کمیته و شرح وظایف آنهارا در اختیار داشته باشد ودر رابطه با کمیته کنترل عفونت این
لیست در اختیار روسای تمامی بخش ها و واحدهای بیمارستان باشد.
- آیین نامه داخلی هر یک از کمیته ها باید با مشارکت اعضایکمیته تهیه شده و به تأیید مدیران ارشد بیمارستان رسیده باشد.
صورتجلسات بایستی شامل فهرست اسامی حاضرین، غائبین،مهمترین موضوعات مورد بحث، مصوبات، مسئول پیگیری هر
مصوبه، مهلت مقرر جهت اجرا، نتایج بررسی مصوبات جلسهقبل، تاریخ برگزاری جلسه فعلی و جلسه آتی باشد و علاوه بر
نگهداری نزد دبیر کمیته، یک نسخه به واحد بهبود کیفیتتحویل گردد.
- پیگیری اجرای مصوبات کمیته ها صورت پذیرد و مستنداتمربوط به پیگیری اجرای مصوبات کمیته ها به صورتجلسه
پیوست باشد.
- مستندات نشان دهند که همه اعضای کمیته به ویژه اعضایجدید در مورد اهداف کمیته و وظایف محوله، به خوبی توجیه
شده و آموزش دیده اند و دوره توجیهی برای اعضای جدیدالورود انجام شده و حداقل شامل اهداف کمیته، شرح وظایف،
آئین نامه داخلی کمیته باشد.
ساختار کمیته ها
ساختار کمیته ها ، در الگوی اعتبار بخشی از 14کمیته اصلی و 10زیر کمیته تشکیل یافته است .
1. کمیته پایش و سنجش کیفیت |
8. کمیته کنترل عفونت بیمارستانی |
2. کمیته دارو و درمان و تجهیزات پزشکی |
9. کمیته مرگ و میر ، عوارض ، آسیب شناسی و نسوج |
3. کمیته اقتصاد درمان ، دارو و تجهیزات پزشکی |
10. کمیته خطر حوادث و بلایا |
4. کمیته اخلاق پزشکی |
11. کمیته اورژانس بیمارستانی |
5. کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات |
12. کمیته طب انتقال خون |
6. کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار |
13. ترویج تغذیه با شیر مادر |
7. کمیته بهداشت محیط |
14. کمیته ترویج زایمان طبیعی |
1. کمیته ممیزی و اعتباربخشی |
6. کمیته مرگ پری ناتال |
2. کمیته مدیریت خطر و ایمنی بیمار |
7. کمیته مرگ مادران |
3. کمیته تریاژ |
8. کمیته مرگ کودک 1 تا 59 ماه |
4. کمیته تعیین تکلیف بیمار |
9. کمیته خطای پزشکی |
5. کمیته احیای نوزاد بیمارستانی |
10. کمیته پزشکی ، پرستاری ، سایر کارکنان |
شرح وظایف مسئول کمیته های بیمارستانی :
مسئول کمیته های بیمارستانی به عنوان هماهنگ کننده کمیته ها بر برگزاری جلسات کمیته ها در موعد مقرر نظارت داشته و پیگیری مصوبات کمیته ها را انجام می دهد.
شرح وظایف دبیر کمیته :
1-هماهنگی زمان تشکیلات جلسات کمیته مربوطه با افراد جلسه و تعیین تواتر برگزاری جلسه با مسئول کمیته
2-تماس با کلیه اعضا جهت شرکت در زمان مقرر و اعلام دستور کار جلسه قبل از هر جلسه
3-اطلاع رسانی جلسات به دفتر ریاست و مدیریت برای هماهنگی بیشتر
4-نوشتن صورتجلسه ،ارسال آن به مسئول کمیته (پس از هر جلسه تا حداکثر 48 ساعت)
5-تعیین مصوبات جلسه و مسئول پیگیری آن در صورتجلسه
6-پیگیری مصوبات جلسه از مسئول پیگیری در طول مدت زمان مقرر و اعلام گزارش پیگیری تا یک هفته پس از تشکیل جلسه بهریاست
مهم ترین وظایف اعضاء:
تعلیق و یا سلب عضویت:
درصورت عدم حضورهریک از اعضاء در دو جلسه متوالی یاسه جلسه متناوب درطول سال با جانشین (یک چهارم کل جلسات)
و یا استعفاى کتبی ایشان دبیر کمیته موظف است حداکثر تا زمانجلسه بعدی فرد جایگزین را در جلسه کمیته معرفی نماید